Continuant amb el poema “El nostre
campanar”, en passar al tema de les campanes, tornem a copsar
el sentiment de pertinença a la terra i, igualment, apareix l’esperit
comunitari junt amb molts trets matriarcalistes i, per descomptat, el paper
comunicatiu que exercien les campanes, mitjançant els distints sons.
Primerament, direm que, amb l’accent circumflex (^), plasmem la reducció de la -d-
entre vocals (com ara, “Immaculâ” en lloc d’”Immaculada”), amb
intenció de no forçar (ni de trencar) l'adaptació lingüística:
“LES CAMPANES
I
Quatre
campanes el volten
una per cada costat;
són filles del patrimoni
que el poble unit ha creat.
Les ha
format a sa imatge,
que és de família exemplar;
molt unida i ben entesa,
de cor ample i front ben alt.
Família
que canta o plora,
del poble sempre al compàs;
família que viu serena
de cara a l’eternitat.
Per a
entranyar-les al poble,
les ha volgut batejar.
Els ha posat noms de casa
noms dolços i familiars.
La més
xiqueta de totes
és Maria Inmaculâ;
seguix Abdon i Senén,
que són els Sants titulars.
Després dels
Sants de la Pedra,
l’Àngel Miquel té l’entrâ,
i per ser Patrona i Mare
és Assumpció la més gran”.
Com podem veure, per una banda,
apareix el comunalisme (la vila ha creat les campanes, les ha encomanades, un
tret que enllaça amb el matriarcalisme). A mes, aquest detall religiós i,
alhora, històric de l’indret, evoca la dita “El cor net i el cap dret”. També es diu que els
noms són molt coneguts i de la terra. Agregarem la bona sintonia entre els
veïns de Massarrojos, qui han posat els noms de les campanes.
És a dir: les decisions finals
han sorgit de la gent del poble, no d’autoritats externes. Després, es
reflecteix el paper, important, dels Sants de la Pedra (patrons dels llauradors
i protectors de les collites) i, al capdavall, el de la dona (ací, mitjançant
un matriarcalisme associat a lo maternal, com a “Patrona i Mare”, això
és, àdhuc, com a defensora).
Tot seguit, passa a les campanes:
“II
Quatre campanes el volten,
una per cada costat,
són tornaveus que interpreten
els grans sentiments humans.
Comencen
al toc d’alba,
quan ve a morir la vesprâ,
com missatgers del nou dia
que el bon Déu torna a donar.
Planyen
la dolçor de l’Angelus,
quan el jorn ha despertat,
convidant-nos al repòs
en el caliu familiar.
Repiquen
a totes hores:
quan se bateja un infant,
si algú es casa, en la Doctrina
que als xics es té que ensenyar.
A
vegades també doblen
a mig vol si algú ha faltat,
com uns martells que colpegen
el cor de l’home mortal.
Però
quan elles voltegen
en les festes populars,
solten rolls de veus dolcíssimes
que als cors de goig fan
brincar”.
Per tant, la mort és vençuda per la vida (les festes
patronals).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada